
The work in this paper is the author’s own and does not necessarily represent the views or opinions of the Institute for 
Public Policy Research. For further information contact Jamie Cowling, Research Fellow, ippr (j.cowling@ippr.org). 

The ippr are grateful to the supporters of the Public Service Communications research project: BBC; BECTU; Endemol 
UK; Five; the ITC; ntl and Oftel without whose generous support our work would not be possible.

Reshaping Public Broadcasting: the New Zealand 
Experience 1988-2003 

 
Paul Norris 

 

Head of New Zealand Broadcasting School, CPIT 
 

January 2004 



2

Reshaping Public Broadcasting: the New Zealand Experience 
1988-2003 
 
Paul Norris 
 
Introduction 
New Zealand is a small country, with a population of 4 million. It is a 
Westminster-style democracy with a reputation for pursuing policies to the 
extreme. Ideological policies are more easily implemented because there is a 
unicameral legislature; a classic case being the removal of all restrictions on the 
foreign ownership of media, a measure hurriedly passed into law in 1991 with no 
public discussion. 
 
The indigenous population, the Maori, have a special place in the life and culture 
of the country through the Treaty of Waitangi.1 Maori are currently around 15 per 
cent of the population. There are sizeable communities of Pacific Islanders (7 per 
cent) and Asian migrants (7 per cent). 
 
This paper sets out to examine one aspect of New Zealand’s broadcasting 
reforms – the work of NZ On Air, a statutory body established to allocate funding 
to achieve social objectives in broadcasting, this funding to be contestable 
between broadcasters. It should be noted that the contestable funding regime 
applies only to television, and it is this regime which is the focus of this paper, in 
the light of interest shown by other countries in its success or otherwise.  
 
Public radio in New Zealand is treated quite differently. Unlike television, radio in 
New Zealand had always had some non-commercial stations or networks, which 
continued to be publicly funded (bulk-funding) under the new regime. Although 
this bulk funding is administered through NZ On Air, neither this nor other NZ On 
Air responsibilities (remote transmission, archiving) will be dealt with in this 
paper. It is concerned solely with the contestable funding system for television. 

Background 
In the mid-eighties, television in New Zealand consisted of two channels, both 
state-owned and run by the Broadcasting Corporation of New Zealand (BCNZ), a 
statutory corporation. Viewers paid a licence fee of $71.502, all of which went to 
the BCNZ, who were also responsible for running 34 radio stations, both non-
commercial and commercial, and the New Zealand Symphony Orchestra. While 
the BCNZ may have owed its original inspiration to the BBC model, the 
fundamental difference was that in New Zealand, television has always been 
based on a mixed funding model. Both television channels took advertisements 
from their inception (the first channel began in 1960, the second in 1975), with 
the proportion of total revenue derived from advertising income increasing over 
the years. By 1984, around 85 per cent of the BCNZ’s revenue was commercial. 
 
Thus the seeds of an enduring tension were sown early on. The BCNZ was a 
public broadcaster and required under its governing legislation (the Broadcasting 
Act 1976) to meet the Government’s social objectives in broadcasting. Yet it had 



3

become obliged to operate as a commercial organisation to a greater and greater 
extent. Politicians were reluctant to take the publicly unpopular step of increasing 
the licence fee, preferring to accept a greater reliance on commercial funding. In 
the early days of television advertising was permitted only on certain days of the 
week. But the advertising-free days steadily disappeared until by the late eighties 
only Sunday morning remained free of advertising. 
 
Broadcasting operated in a highly regulated environment. The quasi-judicial 
Broadcasting Tribunal closely controlled entry into the broadcasting market. 
Licences for radio stations were issued in accordance with explicit government 
policy, which required the Tribunal to take account of the impact on existing 
broadcasters of any new services. Hearings were long, arduous and expensive. 
Licences for television frequencies could only be issued with the express 
permission of the Minister of Broadcasting.  
 
Enter the Labour Government of 1984, committed to freeing up the economy 
from the straitjacket of controls under the previous National government of 
Robert Muldoon. The new Labour government, encouraged by a group of 
reformist Treasury officials, set about implementing a series of measures loosely 
categorised as following the principles of the free market – measures designed to 
stimulate fuller and fairer competition and to end a regime of subsidies which had 
protected local industries up to this time, notably the farming sector. 
 

1. Deregulation of broadcasting 
By 1988 it was the turn of broadcasting to feel the heat of reform.  A government 
minister described its plan as ‘the most far-reaching restructuring and 
deregulation of broadcasting not only in this country but anywhere in the world’ 
(Richard Prebble, quoted in Day 2000: 367). The guiding principles of the plan 
were to increase competition and consumer choice and to separate clearly the 
commercial from the non-commercial. 

 
The deregulation package had three main components: 
 

1. Opening up the airwaves to competition. Broadcasting frequencies 
were to be auctioned off to the highest bidder and could be traded. 
The Broadcasting Tribunal was abolished. Effectively any broadcaster 
willing to pay the market price for a licence could enter the industry. 
There were no programming requirements or conditions attached to 
such licences. These changes were put in place in the 
Radiocommunications Act 1989. 

 
It should be noted that the first steps towards competition in television 
had been taken several years earlier, with the decision to award a 
licence for a third television channel. It was the lengthy process of 
hearings under the Broadcasting Tribunal which had convinced some 
Labour politicians of the urgent need for change. TV3 won the licence 
in 1987, but by the time they were ready to go to air in 1989, 



4

deregulation had dissolved the system in which they had been 
conceived and consequently they faced a tougher, more competitive 
environment. 
 

2. The BCNZ was restructured into two separate State-Owned 
Enterprises (SOEs), Television New Zealand Ltd (TVNZ), and Radio 
New Zealand Ltd (RNZ). SOEs were to be run as commercial 
businesses, with profits as the primary objective, and the return of a 
dividend to the Treasury. This change meant that TVNZ had no 
programming requirements stipulated in legislation. Even the broad 
Reithian objective – that broadcasting should inform, educate and 
entertain – was dropped from the new Broadcasting Act, despite the 
phrase being specifically included in the agreed social objectives. 

 
3. The social objectives of broadcasting, described as public service 

objectives, were to be separated clearly from commercial objectives. 
The two key public service objectives, as agreed by the Labour 
Cabinet, were: 

 
• To reflect and develop the New Zealand identity and culture by 

obtaining, commissioning and broadcasting a range of programmes 
to inform, educate and entertain; 
 

• To ensure that the people of New Zealand have access to 
television and radio broadcasting services offering a range of 
programmes which will cater in a balanced way for varied interests 
of different sections of the community. 

 
The social objectives were to be met through a system of publicly 
funded grants to be administered through a Broadcasting Commission, 
a new way of distributing the income from the licence fee. 
 
Restrictions on foreign ownership in broadcasting were relaxed and 
later (1991) abolished altogether. But there was to be no letting go of 
controls on broadcasting standards. A new authority, the Broadcasting 
Standards Authority (BSA) was established to handle complaints from 
the public and monitor standards (e.g. taste and decency). 

 
Consideration was given to the introduction of quotas for New Zealand 
programmes (local content), but in the end even proposals for a 
voluntary quota did not proceed.  

 

2. The rationale for contestable funding 
It is significant that the core of the rationale for a separate body to administer 
public funding to achieve the social objectives in broadcasting came from 
economic theorists in the Treasury. Early hints can be seen in the Treasury 
submission to the Royal Commission on Broadcasting in 1985. The concept of 



5

public broadcasting was considered under the heading of tax funded 
broadcasting, with the conclusion that: 

 
‘It was unnecessary for the Government to operate publicly owned and 
operated stations to achieve the objectives, and that, in the interests of 
efficiency, it would be preferable for the Government, perhaps through 
delegated bodies, to use funds from general taxation to buy non-commercial 
programmes for transmission by commercial broadcasting.’ 

 (Treasury, 1985: 44)  
 

At this point, public broadcasting has been reduced to non-commercial 
programming, affirmed in another conclusion: 

 
Non-commercial objectives should be removed from the BCNZ, being 
replaced, where the Government decides it to be necessary, by explicit 
contracts between the BCNZ and the Government for the undertaking of 
such activities. 

 (Treasury, 1985: 63) 
 

The Treasury also recommended that the licence fee be abolished.3

A second economic argument was the preference for distinction between the 
funding of a service and the providing of that service – the funder/provider split. It 
was felt that without such separation there was a tendency for “provider capture”, 
meaning it was often very difficult to know exactly what the providers were doing 
with funding if it was allocated to them directly. 

 
The officials charged with implementing these reforms saw a number of 
advantages of using a grants system: 
 

• Competitive neutrality and greater competition between broadcasters. 
The state broadcaster need not be disadvantaged by the costs of 
carrying certain programmes which other broadcasters do not face; 

• Costs and benefits are readily identifiable (transparent); 
• The clear targeting of assistance to particular social groups; 
• Flexibility in mechanisms for delivery of public service programmes; 
• Costs are kept down as it is a “top-up” system. Few programmes are 

completely non-commercial and advertising revenue where available 
can be topped up with grant funding. 

 (Officials Report, 1988: 16) 
 



6

3. How NZ On Air has interpreted its remit in respect of television 
 
NZ On Air, born as the Broadcasting Commission, had its remit laid down in the 
Broadcasting Act 1989. Its key requirements were: 
 

• To reflect and develop New Zealand identity and culture; 
• To promote programmes about New Zealand and New Zealand 

interests; 
• To promote Maori language and culture; 
• To ensure a range of broadcasts is available to provide for the interests 

of women, children, the disabled and minorities, including ethnic 
minorities (youth were added in 2001). 

 
In its funding of television programmes, NZ On Air was required to: 
 

• Promote a sustained commitment by broadcasters to programmes 
reflecting New Zealand identity and culture; 

• Ensure that reasonable provision is made for the funding of television 
drama and documentaries. 

 
There were also criteria for assessing proposals to fund programmes. Among 
them NZ On Air had to have regard to: 
 

• The level of contribution (funding or resources) from the applicant; 
• The potential size of the audience. 
 

From the outset, it was clear that NZ On Air was going to interpret its remit as not 
being confined to the funding only of non-commercial programmes. Despite the 
emphasis in the earlier Treasury submissions and to the consternation of senior 
executives in TVNZ, it was going to fund programmes for the mainstream in 
prime time. 

 
The first executive director of NZ On Air, Ruth Harley, delivered her message 
unambiguously and without delay: 

 
‘The challenge is not only to make programmes about New Zealanders 
and for New Zealanders, but to make programmes that they want to listen 
to or watch; programmes that appeal to a majority of our stakeholders.’ 

 (Harley, 1989) 
 

By stakeholders, she meant all licence payers, as NZ On Air derived all its 
income from the licence, known as the Broadcasting Fee. Her determination to 
fund both mainstream and minority programming was reflected in her report in 
NZ On Air’s first annual report: 

 



7

‘…NZ On Air has part-funded quality prime time programmes to ensure a 
wide range of mainstream viewers are exposed to popular programmes 
about New Zealanders. Without funding from the Broadcasting Fee, fewer 
such programmes would be available for the enjoyment of New Zealand 
audiences.’ 

 (NZ On Air, Annual Report 1989-90: 4) 
 

Note that she stopped short of claiming that all such programming would not 
have been made had it not been for NZ On Air. Here was the kernel of the 
dispute with TVNZ in the early period of NZ On Air’s existence. TVNZ believed 
that NZ On Air should have been restricting its funding to non-commercial or 
minority programming, and that by engaging in funding prime time or commercial 
programming it was reducing the amount of funding available for non-commercial 
programming.  

 
Indeed at one point (November 1989), TVNZ announced that it was canceling 
nine of its planned public service programmes, blaming NZ On Air for their lack of 
funding. TVNZ pointed out that under the SOE legislation it was prohibited from 
subsidising non-commercial programming from its commercial revenues. It was 
dependent on NZ On Air for the funding of any non-commercial programming. 

 
NZ On Air were firm in their rebuttal of TVNZ: 

 
‘Essentially TVNZ wants New Zealanders’ broadcasting fees to be spent 
on programmes most New Zealanders won’t see. New Zealand culture 
belongs to us all. It is not the sole preserve of minority interest groups. It is 
too important to be relegated to Sunday morning slots and the like.’ 

 (Norrish, 1990)  
 

Given the wording in the Broadcasting Act on promoting New Zealand identity 
and culture, it is not surprising that the NZ On Air view prevailed. TVNZ, mindful 
that their newly arrived competitor TV3 was getting funding for popular 
programmes, adjusted its position to enable it to claim similar funding. The 
ultimate irony was not long in coming, when TVNZ, in hot competition with TV3, 
emerged victorious in gaining funding for a daily popular soap, Shortland Street.
Despite a rocky start, it became highly successful, running to this day (2004), but 
public funding ceased after several years when it was clearly established as a 
commercial success. 

 
By this stage, a redefinition of public broadcasting had effectively taken place. It 
was no longer related to excellence or quality of programming, rather it was 
about local content, the phrase used in New Zealand for New Zealand-made 
programmes, with little concern for the nature or quality of that content. 
 
This may seem an unusual development to observers from the UK, Europe or the 
USA, where it is taken for granted that programming originated in the home 
country will make up the overwhelming majority of the schedule of free-to-air 
broadcasters. The situation in New Zealand is the reverse - here local content 



8

has always struggled for its place in the schedules, sitting at a remarkably low 
proportion by international standards, around 20 to 25 per cent. This is a direct 
consequence of two factors. The fundamentally commercial environment and the 
high costs of local production compared to the abundance of cheap imported 
English-language programming. It is this reality which underpins the remit of NZ 
On Air to promote New Zealand identity and culture. Local content can be seen 
as less commercially viable than imported, and thus it is appropriate to use public 
funding for the provision of local content. 

 
In any analysis of this environment it is useful to distinguish between two senses 
of the phrase non-commercial. In its purest sense, non-commercial applies to 
minority programming which can only be played off-peak in a commercial 
schedule and which will not attract enough viewers or advertising to cover costs. 
 
But non-commercial can also extend to mainstream programmes which may gain 
audiences and revenue and even cover costs, but which generate far less profit 
than a cheap import substitute – hence the broadcaster faces an opportunity 
cost4 by not acting fully commercially if it chooses to screen the local programme. 
 
Estimates of the cost differential between local and imported programmes are 
inevitably imprecise. The writer of a comparative study of public broadcasters, 
commissioned by TVNZ in 1997, gave these figures: 
 

‘…according to TVNZ, the cost of local children’s programming is five 
times higher than imported; entertainment programming costs some 13 
times more than imports; documentaries cost 15 times more and drama 
and comedy can cost 50 times as much as an imported series.’ 

 (Suich 1997: 25) 
 
Such imported programming is often priced at the margin by US, British or 
Australian distributors, given that the costs of production have already been 
recovered in the domestic market in many instances.  
 
This background explains why the local broadcasters’ first instinct is to schedule 
a Prime Suspect or a Jonathan Creek – proven programmes – rather than a risky 
new local drama with few star names. It also explains why NZ On Air’s legislation 
specifically targets drama and documentaries as well as children’s and minority 
programming.  These are the endangered genres, at risk if they are not 
supported. 
 
The implications of equating public broadcasting with local content were soon 
made clear. One of the founding members of the Board of NZ On Air (its 
governing body, appointed by government) has described how “some influential 
members of the public” responded to the idea that public broadcasting was all 
about local content: 

 



9

‘Referring back to Lord Reith and the BBC, they insisted that NZOA should 
concentrate its television funding on informational or educational 
programmes. Their slogan was not “New Zealand” but “quality”. Some of 
these critics wanted revenue from the broadcasting fee to be used to buy 
BBC programmes directly or to fund the removal of advertising from some 
days of the week.’ 

 (Horrocks, 1995: 98) 
 

4. NZ On Air: the financial arrangements 
NZ On Air was given the power to collect the licence fee, but the funding of 
television programmes is only one of its several responsibilities. It also funds 
public radio (two non-commercial national stations), access radio, and the 
promotion of NZ music on radio, as well as transmission to remote, non-
commercial areas, and some archiving activities. By 2003, television was taking 
the majority of the funding, as illustrated by the following graphic. 

Total Television Funding and Total NZoA Funding 1990-2003

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003

N
Zo

A
Fu

nd
in

g
$m

TV Funding Total Funding

 
Source: NZ On Air Annual Reports 1989-2003 

 
The rise of total funding available from $71m in 1990 to $90m in 1994 can be 
attributed to a determined campaign to get more and more people to pay their 
licence fees – by 1997 compliance had reached 95 per cent. The rise in 
television funding in 2001 followed the abolition of the licence fee, and the move 
to direct government funding, including a modest increase of some $6m. 
 
Soon after NZ On Air was established in 1988, the Government raised the 
licence fee from $71.50 to $110 (July 1989). While this raised NZ On Air’s 
revenue by some $22m, its total funding has always seemed stretched to cover 
its various responsibilities. The amount of public funding for broadcasting is an 
ongoing issue (see 8.4 below).  

 
When it comes to allocating the funding for television programmes, the process 
has become honed and refined over the years. Almost all funding (85 per cent) is 
allocated to independent producers rather than the broadcasters, who generally 



10 

do not have in-house teams working in the genres funded by NZ On Air. But 
producers pitching for funding must have secured an agreement from a 
broadcaster that it will screen the programme if funded. In some areas, the 
broadcasters may enter a pitching round with a slate of programmes they wish to 
commission from independents if funding can be agreed. 

 
When NZ On Air agrees to fund a programme, this will be an agreement to part-
fund a programme. No programmes, not even those which are strictly non-
commercial, are funded 100 per cent, the broadcaster will be expected to pay a 
broadcast licence fee at the very least. In other circumstances the broadcaster 
may contribute resources (studio, or editing for example) or cash. There may be 
other funding bodies involved in some projects (see 5.1.1 below). 

 
Futhermore NZ On Air has always regarded its funding of television programmes 
as an investment, not a grant, despite the fact that the Government’s statements 
regarding its reform proposals in 1988 referred to “publicly funded grants”. NZ On 
Air contracts with producers ensure that any returns from overseas sales of 
funded  programme go primarily to NZ On Air. Although such returns have been 
minimal, this is an issue of increasing importance as the potential for rights 
exploitation expands. 
5. Advantages and achievements of the model 
5.1 The growth of local content 
Given the equation of public broadcasting with local content, it is not surprising 
that NZ On Air monitors levels of local content closely, producing an annual Local 
Content Survey. As the table below indicates, the total amount of local content 
has risen steadily since deregulation. 
 

TOTAL LOCAL CONTENT HOURS BY GENRE 1988 – 2002 
Source: NZ On Air, Local Content Survey 2002 
Notes: Figures cover TVOne, TV2 and TV3 only 

Prime time is 6pm to 10pm 
1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 

Drama/Comedy 39 59 55 86 223 264 283 357 357 336 406 364 386 363 447 
Documentaries 43 36 107 139 175 190 207 257 252 269 334 331 242 260 349 
Children’s 325 440 534 739 1264 1019 861 745 783 806 600 620 591 488 583 
Children’s drama 12 21 25 20 33 27 2 28 12 0 13 9 6 14.5 0 
Maori 131 144 143 111 163 170 156 173 218 256 255 287 371 396 387 
Information 213 253 208 213 226 431 477 415 867 1147 1485 1191 1041 1272 1322 

Sports 509 691 1653 1283 1735 1075 1531 1545 1077 865 999 1010 1239 791 1299 

News/Current 
Affairs 

550 709 997 924 1009 1023 1087 1045 1198 1440 1751 1835 1876 2073 2111 

Entertainment 292 458 528 525 886 588 364 454 302 482 453 496 433 532 703 

Total NZ Content 2112 2804 4249 4039 5715 4788 4969 5018 5066 5601 6296 6143 6185 6190 7201 
% of Schedule 23.9 31.8 24.2 31.7 30.2 23.2 23.2 19.7 19.2 21.3 24 23.4 23.5 23.6 27.4 

Total Prime Time 686 943 189 1281 1640 1769 1821 1546 1586 1636 1647 1686 1602 1629 1732 
% of Schedule 23.5 21.6 27.2 29.3 37.5 40.5 41.7 35.4 36.3 37.5 37.6 38.5 36.5 37.2 39.5 



11 

Hours of local content have more than tripled, from 2112 in 1988, to 7201 in 
2002. But because the number of channels has increased, with TV3 launching in 
1989, and all three channels have moved to 24 hour transmission, local content 
hours as a percentage of the total schedule have barely moved at all – indeed in 
the later years of the 90s the proportion was actually lower than in 1988. 

 
Prime time is perhaps a more valid indicator. There the proportion is markedly 
better now than in the late eighties. 
 
But NZ On Air does not fund all local content by any means. NZ On Air does not 
fund the three genres in the second category in italics – sports, news and current 
affairs and entertainment - with rare exceptions. NZ On Air concentrates its 
funding on the six genres in the first group. Its funding contributed to no more 
than 20 per cent of the total local content hours in 2002, some 1432 hours (Local 
Content Survey 2002). If the indicator taken is first-run hours, the figure drops to 
15 per cent or 861 hours in 2002.  
 
But NZ On Air is often funding the more expensive genres of local content, drama 
for example, so if the indicator is the proportion of the cost of all local content, the 
figure rises to around 30 per cent, as estimated by NZ On Air in 1998. At that 
time NZ On Air spelt out its priorities as follows: 

 
‘NZ On Air’s focus is on what may be seen as the endangered species in a 
commercial broadcasting environment – local drama and comedy, 
documentaries, and programmes for special interest audiences like children 
and minorities in the community – programmes which can’t easily be justified 
in commercial terms but which are needed to ensure that New Zealanders 
have access to a rich and diverse television diet that reflects and develops 
our culture.’   

 (NZ On Air, Annual Report, 1998) 
 



12 

The following graph indicates the proportions allocated by genre over the 
years. 

 

Source: NZ On Air Annual Reports 1989-2003 
Notes: 
1. Special interest includes Maori programmes (in the Maori language) only until 1994, after 

which funding was taken over by a separate agency (see 5.6). In recent years special interest 
has included arts, culture and performance. 

2. Drama/comedy includes children’s drama 
3. Documentaries includes some series of information and magazine programmes   
 

5.1.1  The genres – drama/comedy 
NZ On Air has developed a strategy for each of the four main genres or areas it 
funds.  

 
In respect of drama/comedy, it should not be assumed that the number of hours 
funded by NZ On Air bears a close resemblance to the hours listed as local 
content in 5.1. Since 1995 most of those local content hours (approx 260, being 
both first-run and repeats) are for the soap Shortland Street, which was funded 
by NZ On Air only in its early years. Repeats can also distort the local content 
figures. The level of funded hours in drama/comedy/children’s drama has risen 
from 49 hours in 1990 to 107 hours in 2003.  
 
NZ On Air expects to fund little more than half the cost of the drama it invests in. 
Some of a drama’s budget may be sourced internationally (20-30% per cent) or 
from other agencies such as the NZ Film Commission. In 2003, NZ On Air 
contributed 52 per cent of the costs of its drama programmes, 67 per cent of the 

Television Funding by Genre 1990-2003

Documentaries

Children's

Drama/Comedy

Special 
Interest/Others

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003

N
Zo

A
ir

Fu
nd

in
g



13 

costs of its comedy programmes and 90 per cent of the costs of its children’s 
drama. 
 
NZ On Air’s drama strategy is to achieve a sustained, consistent presence of 
New Zealand drama across the three main free-to-air channels, using series or 
anthology drama to encourage appointment viewing with audiences. 
 

5.1.2  Documentaries 
NZ On Air has been largely responsible for the emergence of two mainstream 
documentary strands, screening in prime time, one on TV One and one on TV3. 
These strands are effectively bulk-funded in that the broadcaster can be 
confident that the funding will be available providing suitable ideas are 
forthcoming. Similarly several series of information or magazine programmes are 
funded under the documentary category. In 2003 there were 109 funded 
documentary hours. NZ On Air contributed 61 per cent of the costs. 
 
An effective working relationship between funder and broadcaster led to the 
creation of a new kind of mainstream or popular documentary during the period 
1990-1995 contrary to overseas trends. Roger Horrocks, a founder Board 
member of NZ On Air and a key member of the team that negotiated 
commissions with the broadcasters, comments: 
 

‘Documentaries had largely disappeared from the primetime schedule of 
overseas commercial channels. New Zealand came to produce relatively 
more documentaries for primetime than any other country.’ 

 (Horrocks, 2003) 
 
However, by 1996 in the climate of preparation for sale TVNZ decided it had ‘too 
many documentaries’ (Horrocks, 2003). Mainstream documentary came under 
siege, and the range of subject matter narrowed. Arts coverage was reduced to 
magazine programmes with short items. The underlying tension between NZ on 
Air and the broadcasters was exposed: 
 

‘When we ask “what kinds of documentary should be the priority?” the main 
complication has always been the basic difference between a broadcaster’s 
view and that of NZ On Air. As a commercial enterprise the broadcaster has 
to ask: “what will make the most money for us?” whereas NZ On Air is 
required to “reflect and develop New Zealand’s identity and culture.’ 

 (Horrocks, 2003) 
 
In the period since 1996 there has been evident dissatisfaction with the trends in 
documentary programming, notably from the documentary makers. They are 
concerned that the range of topics that can successfully be pitched to 
broadcasters is very narrow and that several documentary styles are being 
missed, including biography, history, natural history/science and socio/political. 
They also feel that there has been little flexibility in the treatment options open to 
them once projects had been successfully pitched. These factors are said to 



14 

have resulted in a blandness apparent across New Zealand-made 
documentaries, with a decline in the quality of both storytelling and research. 
 
In response, NZ On Air is revising its documentary strategy to try to create a 
wider spectrum of documentary programmes, from experimental, low-cost, 
innovative projects to “blue-chip”, higher-cost, “in-depth” documentaries. These 
changes will require broadcaster support and agreement. 
 

5.1.3  Children’s programmes 
Because children’s and young person’s programmes are invariably scheduled in 
off–peak timeslots, broadcasters will not commission this genre without 
substantial financial assistance. In 2003 NZ On Air funded 436 hours of children’s 
programmes, contributing 98 per cent of the costs and covering all the 
conventional age-groups – pre-schoolers, 5-9 year olds, 9-14 year olds, and 
youth (14-18). 
 
A revision of the strategy for children’s programmes is also under way. In recent 
years NZ On Air has supported a range of linking or variety shows, believing that 
these shows will inject New Zealand identity and culture around the imported 
cartoons in what has been dubbed the “vegeburger” approach. But by 2003 NZ 
On Air had decided that its ability to invest in new stand-alone projects to 
compete with imported programming was severely constrained. Its new strategy 
is eventually to exit from the linking or variety shows in favour of investing in 
competitive stand-alone series or programmes. 
 
This tension between the local and the global has been one of the dominant 
themes in the treatment of children’s programmes by NZ On Air. As one expert 
observer put it: 
 

‘The mainstream programming for New Zealand children is becoming a 
monoculture where short bursts of local material wrap around global 
cartoons. It is increasingly difficult for producers to propose other longer form 
local genres within a system where the gatekeepers are conservative 
commercial broadcasters hungry for the advertiser appeal of ratings.’ 

 (Zanker, 1999) 
 
The extension to this theme is the relative impotence of NZ On Air in an area 
where the commercial pressures can become extreme. 
 

‘It can be argued that there is market failure for local children’s programming 
in New Zealand. Commercial broadcasters are reluctant to schedule untested 
local children’s material. NZOA is powerless to force them to do so.’  

(Zanker, 1999) 
 



15 

5.1.4  Special interest programmes 
This category includes programming for minorities, series such as Asia 
Downunder, Tagata Pasifika (for the sizeable migrant communities from the 
Pacific Islands), Queer Nation and Inside Out (for the disabled). Such 
programmes are always scheduled off peak. In 2003 NZ On Air contributed to 
146.5 hours of programming for this group of minorities. 

 
In recent years the category has also included a further genre identified by NZ 
On Air, Arts, Culture and Performance. By 2003 this sub-category was receiving 
107 funded hours, with NZ On Air contributing 74 per cent of the costs. 
 

5.1.5  Maori programmes 
When NZ On Air was established in 1989, it had the responsibility for funding all 
Maori programming, both in the Maori language and in English for mainstream 
audiences. However, in 1993, the government set up a separate funding agency 
for Maori, Te Mangai Paho (TMP), in response to a legal challenge by Maori 
groups who argued that under the Treaty of Waitangi the government had a 
responsibility to protect Maori language and culture. A Ministerial directive 
required NZ On Air to transfer 13 per cent of its income from the licence fee to Te 
Mangai Paho. 
 
After the  licence fee was abolished in 1999, Te Mangai Paho gained its funding 
directly from government. But the biggest boost for Maori came with the 
government’s decision in 2000 to set up a separate Maori television channel. 
Much of Te Mangai Paho’s funding is currently being spent on programming for 
this new channel, which is due to launch in early 2004. 
 
NZ On Air continues to have a significant role in funding Maori programming for 
the mainstream, in order to ensure a ‘good presence of Maori programming 
within the general television diet’ (Annual Report, 2003). Maori stories, themes 
and personnel are encouraged within drama applications, and each of the 
mainstream documentary strands is required to fulfil a Maori quota of 15 per cent 
of the broadcaster’s documentary slate. 
 

5.2  Diversity 
NZ On Air makes much play with the concept of diversity, in that the objective of 
its television funding is ‘to support programmes across a wide diversity of genres 
and interests.’ Such changes as are planned are ‘to encourage creativity and 
diversity’ within the funded categories (Statement of Intent 2003-4). 
 
It is undoubtedly true that most of the programming funded by NZ On Air would 
not be commissioned by broadcasters in a wholly commercial environment. To 
that extent NZ On Air is responsible for a level of diversity that would not have 
occurred without NZ On Air. But, as has been seen above with both 
documentaries and children’s programmes, a certain narrowness or sameness 
has set in, suggesting that the mantra of diversity is not being fulfilled. There 



16 

have also been notable gaps, such as the absence of significant children’s drama 
for many years. These are ongoing issues for the agency, which is addressing 
concerns through its strategy reviews. 
 

5.3  Independence 
NZ On Air is seen as being independent of all vested interests, especially political 
or commercial interests. Although it has the status of a government agency, and 
has a Board appointed by government, it operates at arms-length from 
government. Indeed there is a clause in the Broadcasting Act that prohibits the 
Minister of Broadcasting from giving a direction in respect of a particular 
programme, or regarding news and current affairs programming. Any ministerial 
directives must be published.  
 
Having a funding agency separate from the broadcasters allows the agency to 
act as an advocate for the rights of the broadcasting audience as citizens rather 
than as consumers – the latter being the inevitable focus of broadcasters 
dependent on advertising revenue. 
 

5.4  Contestability 
Making public funding available for programming to be screened by a number of 
broadcasters (in practice two, but ideally more) is a cardinal feature of the NZ On 
Air model. It provides for a measure of genuine competition in ideas and 
creativity, which has arguably brought about the effective development of 
programmes and enhanced responsiveness to audiences. In certain key genres 
or sub-genres, NZ On Air will only fund one programme per year, which can 
mean intense competition between producers and broadcasters. Examples are 
the development of the first soap (Shortland Street), or programmes for the 
different age-groups for children (only one pre-school programme, or for 5-9 year 
olds etc). 
 
Because there are a considerable number of independent producers all pushing 
ideas and vying for funding, contestability provides the opportunity for a range of 
different perspectives and voices to be heard, and hence for the achievement of 
diversity of programming. As the funded programmes screen on several channels 
serving different demographics, contestability also means that such programmes 
are seen by a variety of audiences. 
 
For the independent producers, contestability is vital to their survival. If public 
funding were to be confined to one broadcaster (presumably the state-owned 
TVNZ), and they were to fall foul of that one outlet, their livelihood would 
obviously be at risk. 
 
Historically, most NZ On Air funding goes directly to the independent producers – 
85 per cent in 2003, with the remaining 15 per cent going to TVNZ who make a 
number of programmes in-house, such as the youth news show Flipside or the 
rural magazine Country Calendar.



17 

 
Most funded programmes are broadcast on TVNZ’s two channels – for both 2002 
and 2003, the breakdown between broadcasters was TVNZ 80 per cent and TV3 
20 per cent. 
 
A further argument for contestable funding allocated through an independent 
agency is that there is value in the creative tension between funder and 
broadcaster. Horrocks cites the experience of funding documentaries: 

 
‘It is a matter of record that this push-and-pull between broadcaster and 
funding body produced good ratings and deep respect for the genre 
(reflected in audience research).’ 

(Horrocks, 2003) 
 

Similarly with the soap Shortland Street, with tension between NZ On Air’s 
“political correctness” and the broadcaster’s desire for excitement: 

 
‘These seem to me good examples of how the involvement of NZ On Air 
produced a better result than money simply being given to TVNZ.’ 

 (Horrocks, 2003) 
 

5.5  The Growth of the Independent Sector 
As indicated above, the independent sector has been the primary beneficiary of 
the NZ On Air regime, and has developed accordingly, although most still regard 
their existence as precarious. Before deregulation, there were few independent 
production houses, with TVNZ being virtually the sole employer. 
 
The twin  pressures of deregulation and competition led TVNZ to shed most of its 
in-house production. To reduce costs and cut staff, whole departments in drama, 
features and documentaries were disbanded, throwing open opportunities for the 
independents. At the same time, NZ On Air started with a deliberate bias in 
favour of funding ideas from the independents. As one of the founding Board 
members put it: 

 
‘In 1989 the members of NZOA started out with the urgent thought that this 
might be the last chance to get local production firmly established in 
television before satellite and pay services swamped the culture with 
imports.’ 

 (Horrocks, 1996)  
 
Few would deny that the presence of a strong independent sector has 
considerable benefits in terms of the diversity of ideas and treatments, and that 
competition between independents together with tight management by NZ On Air 
has delivered programming which is extremely cost-effective by any standards.  
 
If a comparison with Australia is to be made, there the conventional wisdom is 
that regulation via a system of genre-specific quotas has been largely 



18 

responsible for the strength of the local production industry and the success of a 
number of programmes in export markets. In New Zealand, in the absence of 
quota regulation, it is the existence of NZ On Air that lies behind the strength of 
the independent sector of the industry. 
 

6.  Weaknesses of the model 

6.1  The gatekeeper issue 
The principal difficulty with the NZ On Air regime has been what is termed the 
gatekeeper problem, when the broadcasters refuse to broadcast certain sorts of 
programmes or choose to transmit them at what NZ On Air describe as 
inhospitable hours. (One of the best examples of this is TVNZ’s scheduling of 
Tagata Pasifika on Sunday mornings, when much of the target audience of 
Pacific Islanders are at church).  
 
Essentially this is a reflection of the fundamental tension between the social and 
cultural objectives of NZ On Air and the commercial considerations of the 
broadcasters. This tension is rather more apparent in respect of the minority 
programming promoted by NZ On Air, than its mainstream or prime time 
programming. But NZ On Air’s resolve to move beyond the sameness of 
commercial documentaries may prompt problems with broadcasters as to where 
to place more experimental or less commercial examples of the genre. 
 
On some occasions, broadcasters have chosen to turn down programme ideas, 
even with the promise of full funding from NZ On Air. This highlights the 
commercial framework in which the broadcasters operate, in that there will be an 
opportunity cost to taking such programmes. The broadcaster is arguing that it 
can gain both audience and revenue by scheduling a cheap imported programme 
in the slot, a programme which may attract significantly more commercial 
revenue that the NZ On Air alternative. 
 
Inevitably there will be horse-trading, between the broadcaster and the funding 
agency, over the contribution each side is to make to the budget and the timeslot. 
Negotiation is everything because at the end of the day NZ On Air’s cultural 
objectives can never overrule the commercial imperatives of the broadcaster 
(Horrocks, 1996). The question is whether this situation is adequate for the 
fulfillment of cultural objectives.  
 

6.2  The model subsidises private, foreign-owned, broadcasters 
TV3, which receives 20 per cent of NZ On Air funding for television, is wholly 
owned by CanWest, a globally active media conglomerate based in Canada. 
Some critics of the NZ On Air model point out that public funding is contributing to 
the profits of a private, foreign-owned company, and that such profits accrue to 
the shareholders of that company, wherever they are.  
 



19 

For its part, TV3 responds that in the first place, the public funding does not go to 
TV3, but to the independent producers who make its local programmes. 
Secondly, TV3 contends that with the exception of the documentary strand Inside 
New Zealand, all publicly-funded programming either just breaks even or makes 
a loss (Impey, 2003). 
 
TV3 would be less likely to commission New Zealand drama or documentaries if 
it were not for NZ On Air funding. This assertion is really untestable unless 
funding were withdrawn from TV3, in which case it would have to decide how to 
meet the known appetite of audiences for New Zealand programming. A 
schedule devoid of local content except for news and current affairs would be 
one possibility, but what then of those wider social and cultural objectives 
promoted by both government and NZ On Air? 
 

6.3  The model dilutes the concept of public broadcasting 
NZ On Air is frequently held up as a success story, by virtue of its promotion of 
diverse local content and its commitment to the endangered genres. This is 
public broadcasting, New Zealand style. But it can also be argued that this is to 
confine public broadcasting to a very narrow definition, a minimalist position that 
omits many of the quality elements that distinguish the remits of the traditional 
public broadcasters. 
 
In countries where there is a traditional public broadcaster, the concept of public 
broadcasting pervades an institution, informing and guiding all that it does. It is 
an ethos that colours its whole approach to broadcasting, going far beyond any 
particular programme. The former Director-General of RTE, the Irish public 
broadcaster, in a speech to a New Zealand audience, saw public broadcasting in 
this light: 

 
‘It is not simply a case of welding on some areas of defined social 
responsibility to an otherwise wholly commercial organisation. It also follows 
that the public character is reflected in the overall schedule and is not 
something which inheres in individual programmes which are then distributed 
across a schedule, somewhat like sultanas in a fruitcake.’ 

 (Collins, 2003) 
 
This goes to the heart of a key philosophical debate as to what constitutes public 
broadcasting, and how far any defining principles can be adapted to particular 
environments. Can there be true public broadcasting in an environment where 
there is no public broadcaster? Suffice to say at this point that there may be a 
strong argument for the role of the public broadcaster in safeguarding the public 
interest. 
 

‘The question is whether a powerful public corporation can better promote the 
public interest in broadcasting than subsidies scattered across a 
predominantly commercial industry. Does the public interest need a face, a 
history and the coherence that a single institution represents?’ 



20 

 (Prowse, 2003) 
 

7.  The reforms of 1999 
Through most of the 1990s, the National Government was in power, with the 
prevailing view that the state broadcaster TVNZ should be sold. From the mid-
nineties, its Board and management were charged with preparing the company 
for sale. This was the background to what many saw as the excessive 
commercialism of TVNZ, visible in cheap populist programming, in the amount of 
advertising on screen, and in the profits returned to the government as dividends. 
The Labour leader, Helen Clark, denounced the crass commercialism of TVNZ, 
especially TV2. 
 
When Labour returned to power in 1999 (in coalition with the Alliance Party), they 
had a clear policy for broadcasting reform. In respect of television, they were 
committed to retaining both TVNZ channels in public ownership, but to using 
them for public purposes, specifically for the promotion of cultural identity and 
diversity and for the provision of democratic debate covering a range of issues 
and a variety of perspectives. 
 
Accordingly TVNZ’s priorities were to be refocused, from making profits to 
providing a quality service. It was to be given a Charter laying out programming 
objectives (there had been none laid down under deregulation), and was to be 
allowed to retain a greater proportion of its profits. 
 
The licence fee, abolished as an election bauble in the last days of the National 
government, was not re-introduced by Labour. Alternative means of funding 
public broadcasting were looked at. NZ On Air was to continue, although it was 
acknowledged that the revenue raised from the licence fee had not been enough 
to fund the range of programmes needed. 
 
In a bid to raise the levels of local content, Labour also undertook to introduce 
format-specific quotas for both radio (New Zealand music) and television.  
 
In the event, the Charter for TVNZ took longer to complete than expected, finally 
taking effect from March 2003. It is similar in approach to other public 
broadcasters’ remits or charters, and has been described by the CEO of TVNZ 
as “aspirational” rather than prescriptive.   
 
TVNZ must now pursue dual objectives: on the one hand it must fulfill the 
objectives laid down in the Charter, on the other hand it is charged with 
maintaining its commercial performance. Some critics say these objectives are 
incompatible; certainly it is generally seen as a difficult balancing act. In 
recognition of its change of mission, TVNZ is no longer a State-Owned 
Enterprise. Under the TVNZ Act 2003, the television part of the company is now 
a Crown-Owned Company (with the auspicious, official, acronym CROC), and no 
longer required to pay a dividend to the Crown. The television business has been 



21 

separated from the transmission arm of the company, which is to continue as an 
SOE. 
 
To enable the new TVNZ deliver on its Charter objectives, the government is 
providing some direct funding to the company - $10.7m in 2003, and $15m for 
the following two years. It is recognised that there are additional costs involved in 
implementing the Charter, both in more New Zealand programming, and in 
reduced advertising revenue from some programming which is less than fully 
commercial. 
 
The government also increased its funding for NZ On Air (funded directly by 
government since the abolition of the licence fee) by $6m annually, taking its total 
funding to $97m. 
 
The commitment to introduce content regulation in the form of quotas has not 
been fulfilled. Following considerable lobbying from the industry (CanWest 
threatened to quit TV3 if quotas came in), the proposal has been watered down 
to a voluntary quota, with an industry group working on the appropriate levels. 
 
These reforms cannot properly be described as re-regulation, nor do they imply 

that deregulation had comprehensively failed. Much of the framework of 
deregulation remains in place – notably the opening up of broadcasting to 
competition, the auctioning of spectrum and the removal of restrictions on 
ownership. The limited forms of intervention remain as originally constituted, 
namely the Broadcasting Standards Authority and NZ On Air.  
 
Indeed NZ On Air is seen by some as the most successful of the elements of 
deregulation (Smith, 1996). It has fulfilled its objectives as originally conceived by 
the officials seeking to target public funding at specific groups. It has maintained 
a consistent view of public broadcasting. After a decade at work, it is seen as 
needing more money, but not as requiring radical reform.  
 
The target for the reforms of 1999 was clearly TVNZ. It was not performing 
adequately as a public broadcaster, but this was not so much a consequence of 
deregulation itself as of the privatising climate of the 90s. It was the urge to sell 
TVNZ which corrupted its performance. Labour believes that a reformed and 
refocused TVNZ can play its part again in the effective delivery of public 
broadcasting. 
 

8.  Current issues and future options 

8.1  The allocation of public funding 
There are currently three main sources of public funding for television: 
 

• Direct government funding for Te Mangai Paho (TMP), for Maori 
programming, $55m in 2003. 



22 

• Direct government funding for NZ On Air, $59m allocated to television in 
2003. 

• Direct government funding for TVNZ, $10.7m in 2003. 
 
The funding for TMP is primarily aimed at programming for the new Maori 
television channel, due to launch in early 2004. The case for separate funding for 
this purpose is not in dispute. 
 
But direct funding for TVNZ has prompted recent discussion. TVNZ has said that 
since it now has additional responsibilities as a public broadcaster, with a Charter 
that overlaps the brief of NZ On Air, it should receive all the public funding 
available for mainstream television. 
 
Both NZ On Air and TV3 vigorously oppose this position. In fact, this is an 
argument as much about power as money, as NZ On Air programming flowing to 
TV3 amounted to no more than $11m in 2003. TVNZ’s real aim is to avoid having 
to apply for funding to NZ On Air in a contestable process. 
 
NZ On Air have counter attacked, by proposing that the direct funding to TVNZ 
should be allocated through them. They argue that the presence of this direct 
funding has distorted the level playing field between the broadcasters. They are 
finding it harder to agree contribution figures with TV3, who say they are 
disadvantaged by not having access to direct funding as TVNZ does. 
 

8.2  TVNZ’s Charter funding 
This raises the question of what should TVNZ be spending its direct funding on 
($10.7m in 2003). In the first part-year of direct funding, reported on in the TVNZ 
Annual Report for 2003, it became apparent that most of the direct funding was 
being used to finance the TVNZ contributions to ongoing NZ On Air funded 
programmes. This led to charges that TVNZ was making a mockery of the 
Charter. 
 
TVNZ pointed out that, because of the uncertainty around the start date for the 
implementation of the Charter (delayed several times), it had chosen to direct the 
first year’s funding into established programmes meeting Charter criteria. Many 
critics, this writer included, expected that the Charter funding would be used for 
new and distinctive programming, additional to programming which was 
conventionally funded by NZ On Air. TVNZ has said it is looking at such 
possibilities for the future. 
 

8.3  All funding systems are under review 
The current funding arrangements may seem something of a mish-mash – an ad 
hoc system of multiple funding doors. It is not a simple system of one fund for 
government support of the creative industries, or even for the support of 
television. But for the independent programme makers, simple is not necessarily 
good; they would far prefer many doors to one door. A system with a number of 



23 

access points is also likely to promote diversity, in that different voices and 
different approaches may find their way through the different doors. 
 
Whether the officials who are hovering around broadcasting policy will see it this 
way is another matter. There are two important reviews under way. The first is a 
review of all the funding arrangements for all the agencies concerned with the 
creative industries – this review flowed from a government-initiated report by the 
Screen Industry Task Force, charged with growing the export potential of the 
screen industry, which includes film as well as television. 
 
The second review is inspired by the current Minister of Broadcasting, a former 
academic who gained this portfolio in 2002. He is masterminding a review of 
public broadcasting, going back to first principles. These two reviews are quite 
different in their origins and their focus and may well produce conflicting ideas. 
 

8.4  The quantum of funding 
There are two further issues likely to be addressed in some form by both reviews. 
The first concerns the amount of public funding committed to television. Is it 
enough? If not, how much more is appropriate? 
 
It is a familiar theme in NZ On Air literature that they would like to do more, and 
there is much more they could do, if more funding were available. Such pleading 
can be seen in a wider political context – on the one hand politicians are well 
aware that funding to reduce hospital waiting lists or to provide more teachers will 
resonate more strongly with most voters than money spent on culture or 
television programmes; on the other hand comparative studies indicate that New 
Zealand spends less on cultural intervention than other countries. 
 
In 2000, a report commissioned by the New Zealand Television Broadcasters 
Council found that the amount of public money New Zealand spends on 
television per capita is among the lowest in the western world – NZ$12 in New 
Zealand, compared with NZ$45 in Australia and NZ$144 in the UK (Television 
Regulation and Local Content in Six Nations). 
 
In 2002, a Canadian report compared 25 OECD countries, in terms of public 
funding for public broadcasting as a percentage of GDP in 1999. The figure for 
New Zealand was found to be the lowest of any country except the United States, 
where public broadcasting has always been marginalised (Norris, 2003). Even if 
the 1999 figures are updated – since then New Zealand has committed to 
additional public funding, in the form of the direct funding to TVNZ for the 
Charter, and to funding for the Maori Television Service – the ranking hardly 
improves. 
 
But in a small country, with an economy which has slipped down the ranks of the 
OECD in recent years, public funding will always be tight and vigorously 
contested. NZ On Air’s performance must be judged against the limited quantum 
it has been obliged to work with. 



24 

 

8.5 Will this model hold for the digital age? 
The second issue concerns planning for the future. The current model is 
essentially intervention contestable across the national free-to-air channels, on 
the principle that the benefits of public funding should be equally accessible to all, 
and that public money should be invested to provide the maximum benefit to the 
greatest number. But these principles become less appropriate as audiences 
fragment, as pay TV takes a greater market share, and as broadband makes the 
me-channel possible. 
 
An earlier study commissioned by NZ On Air (Norris, 2001) examined some of 
the possible options for NZ On Air as pay TV becomes more dominant and as the 
commercial free-to-air model comes under threat. Among the key questions 
raised: 
 

• Should some NZ On Air programmes migrate to pay? For example New 
Zealand documentaries on a documentary genre pay channel. If not first-
run, then repeats from the substantial NZ On Air archive? 

• Would it be more effective to target children and minority audiences 
through pay? Once there is evidence that more children are watching the 
offerings on children’s channels such as Nickelodeon than on the free-to-
air channels, should there not be New Zealand content on those 
channels? 

• Are not niche pay channels for minorities, and content-rich sites on the 
internet accessible on demand, the most efficient way of addressing the 
needs of minority audiences? 

• Given the existence of specific pay channels for minorities, should public 
money continue to be used to address the needs of minority audiences on 
free-to-air channels? Savings could be used to fund additional mainstream 
programming.  

 
A full discussion of these issues is beyond the scope of this paper. 
 
New Zealand is behind other countries in the transition to digital. There is a digital 
direct-to-home satellite subscription service (Sky) but no digital free-to-air offering 
as yet. TVNZ may, at some point, launch a suite of digital free-to-air channels 
akin to the BBC model. But even if this were to happen, it would not negate NZ 
On Air’s consideration of pay channels. Niche digital free-to-air channels, as in 
the UK, may attract minimal audiences. It is fundamental to the system that 
publicly-funded programming goes where its target audiences are. 
 

9.  Conclusion 
In many ways, the NZ On Air model can be seen as one fashioned for the 
circumstances of New Zealand at a particular time. But in the 15 years since its 
inception it has evolved and consolidated, to the point now in 2004 where it is 
firmly embedded. The model can be seen as ‘the most relevant and practical 



25 

version of public broadcasting for New Zealand television’ (Horrocks, 1996). 
There is consensus that the promotion of local content must be the priority – 
there is little public agitation now for a non-commercial channel, which in any 
event would seem to be looking backwards rather than ahead to the digital future. 
Furthermore those with a preference for highbrow programming from the BBC 
are a fading demographic, overwhelmed by multi-cultural youth who are no 
respecters of the cultural cringe of earlier generations and who are increasingly 
confident of their own voice. 
 
In attempting to draw any general conclusions from the New Zealand experience, 
two points should be considered. The first is that the funding model must be 
examined within its context, within the whole ecology of broadcasting. The 
second point is that much depends on whether the approach is from an economic 
perspective or a cultural one. 
 
What we have had in New Zealand is a contestable funding regime within a 
context of extreme deregulation, with effectively no public broadcaster and NZ 
On Air bearing the full burden of the responsibility for public broadcasting. This is 
completely different from the notion of a “top-sliced” contestable fund grafted on 
to an environment such as that in the UK, where there is a dominant public 
broadcaster and commitments to public broadcasting from all the free-to-air 
broadcasters. In the UK, such a fund would be an important but minor part of the 
fabric of public broadcasting, whereas in New Zealand the contestable fund is
public service broadcasting. Such major differences should serve as a caveat in 
deriving lessons from the New Zealand experience that might apply elsewhere. 
 
For New Zealand the ecology has changed, and much will turn on the outcome of 
the reforms of 1999, which have barely begun to take effect. While not amounting 
to full re-regulation, the change is substantial. NZ On Air is no longer the sole 
voice of public broadcasting – the intention is that TVNZ, as a publicly-owned 
broadcaster, will assume a new responsibility for public broadcasting as laid 
down in its Charter. This change of climate should ameliorate some of the 
practical gatekeeping difficulties outlined earlier in this paper. It would be 
surprising if the reformed TVNZ were to spurn NZ On Air initiatives as happened 
in TVNZ’s most commercial, pre-sale period after 1996. It is expected that the 
outcome of the reforms will thus be to bring the New Zealand ecology back from 
the edge and somewhat closer to other western countries.  
 
In essence, the New Zealand model reflects one side of the philosophical debate 
at the heart of public broadcasting. Is the starting point market failure, or is it a 
wider remit concerned primarily with the delivery of social and cultural objectives 
(IPPR, 2003)? It must be concluded that public broadcasting New Zealand style 
is minimalist and prompted by notions of market failure. As one of New Zealand’s 
more perceptive economic commentators put it: 

 
‘It is important to distinguish between a broadcasting system whose purpose 
is cultural but is subject to market disciplines and a broadcasting system 
which is to meet market objectives and thereby contribute to culture.’  

 (Easton, 1997) 



26 

 
The New Zealand model is clearly the latter. Yet it has worked for New Zealand 
to a considerable extent, from both economic and cultural perspectives, and the 
reforms should improve it. If from the outset there had been a determination to 
achieve the former system of cultural priorities, all would have been very 
different. 
 

Endnotes  
 
1 The Treaty of Waitangi 1840 is the founding document of New Zealand. Available: 
http://www.govt.nz/en/aboutnz/?id=a32f7d70e71e9632aad1016cb343f900
2 All dollar figures in the text refer to New Zealand Dollars. At the time of writing (06/01/04) £1 = 
$2.71 NZD. 
3 The licence fee was eventually abolished in 1999. 
4 The return from the use of an asset or resource in the next best alternative that is foregone by 
virtue of its actual use. 
 

Biography 
 
Paul Norris is Head of the New Zealand Broadcasting School at CPIT 
(Christchurch Polytechnic Institute of Technology). His previous career was in 
television journalism and management. After almost twenty years with the BBC in 
London, he returned to New Zealand in 1987 as Director of News and Current 
Affairs at TVNZ as the company prepared for deregulation and competition. In 
1994 he became a Group Director at TVNZ, before joining CPIT in 1996.   
 
His special interests are public policy on broadcasting, the digital future, media 
ownership and media law and ethics. He is a regular commentator in the media 
on these topics. 
 
He is a co-author of three reports commissioned by NZ On Air: Local Content 
and Diversity - Television in Ten Countries (1999), New Technologies and the 
Digital Future (2001) and The Future of Public Broadcasting: the Experience in 
Six Countries (2003).  
 
Academic qualifications: MA (Canterbury), MA (Oxon) and Dip. Management 
(Auckland). 
 



27 

 

Bibliography 
 
Broadcasting – It’s about us (1999). Labour Party policy document 
 
Collins B. (2003) Speech to the conference The Future of Public Broadcasting. 
Wellington. Available online at http://www.newfuture.govt.nz

Day P. (2000) Voice and Vision Auckland: Auckland University Press 
 
Easton B. (1997) ‘Commercialism versus Culture’ in The Commercialisation of 
New Zealand Auckland: Auckland University Press 
 
Farnsworth J. (1999) Back from the Edge? The Experience of New Zealand 
Broadcasting with Deregulation Luton: University of Luton Press 
 
Harley R. (1989) Press Release 15 June 
 
Horrocks R. (1995) ‘Strategic Nationalisms: Television Production in New 
Zealand’, in Sites 30: 85-107 
 
Horrocks R. (1996) ‘Conflicts and Surprises in New Zealand Television’ in 
Continuum, 10,1: 50-64 
 
Horrocks R. (2003) The Documentary on Television Unpublished paper 
 
Impey B. (2003) Speech to the conference The Future for Public Broadcasting. 
Wellington. Available online at www.newfuture.govt.nz

Implementation of Broadcasting Policy Reform (1988). Officials Report. 
Wellington 
 
IPPR (2003) The Role and Remit of Public Service Communicators in the Digital 
Age London: IPPR Available: http://www.ippr.org/media

Lealand G., P. Norris & B. Pauling (1999) Local Content and Diversity: Television 
in Ten Countries Wellington: NZ On Air 
 
Norrish M. (1990) Press Release 30 May 
 
Norris P. & B. Pauling (2001) New Technologies and the Digital Future 
Wellington: NZ On Air 
 
Norris P. & B. Pauling (2003) The Future of Public Broadcasting: the Experience 
in Six Countries Wellington: NZ On Air 
 
NZ On Air Annual Reports 1989-2003 



28 

 

NZ On Air Local Content Surveys, 1990-2002 

NZ On Air (2003) Statement of Intent 2003-4 

NZ On Air discussion papers on documentary strategy,  and children’s 
programming strategy, available online at www.nzonair.govt.nz

Prowse M. (2003) The Public Service Broadcaster is an Institution Worth 
Preserving Financial Times 12 July 
 
Restructuring of the Broadcasting Corporation of New Zealand on State Owned 
Enterprise Principles (1988) Report of the Steering Committee 
 
Smith P. (1996) Revolution in the Air! Auckland: Longman. 
 
Suich M. (1997) Benchmarking Public Broadcasters Auckland: TVNZ  
 
Television Regulation and Local Content in Six Nations (2000) New Zealand 
Television Broadcasters Council. 
 
Treasury Submission to the Royal Commission on Broadcasting and Related 
Communications (1985) 
 
Zanker R. (1999) ‘Kumara Kai or the Big Mac Pak? Television for Six-to-12 year-
olds in New Zealand’ in Media International Australia 93: 91-102 


